معترضان به ابطال معافیت های چاقی و لاغری مفرط

تقدیم به جامعه پنجاه هزار نفری معاف شدگانی که قربانی این اقدام وقیحانه شده اند

معترضان به ابطال معافیت های چاقی و لاغری مفرط

تقدیم به جامعه پنجاه هزار نفری معاف شدگانی که قربانی این اقدام وقیحانه شده اند

یاد آوری قرار ملاقات یکشنبه

توجه: در متن نامه اصلاحاتی انجام شده است. لطفا نامه جدید را دانلود کنید!

حال که حقیقت امر از پشت پرده نمایان شد و بالاخره اعلام رسمی فراخوانی همگی ما جهت معاینه مجدد شنیده شد، حضور در قرار روز یکشنبه از هر زمانی ضروری تر شد.

یادتان نرود برای یکشنبه یک قرار ملاقات داریم که همه باید حضور پیدا کنیم.
قرار ملاقات با نایب رئیس کمیسیون اصل نود است.
جزئیات لازم و آدرس محل قرار را حتما در پست دیروز بخوانید.
اگر امکان نوشتن نامه شکایت ندارید، از نامه ای که من به صورت عمومی تهیه کرده ام استفاده کنید. این نامه فرمت PDF دارد و هر خدمات کامپیوتری که ببرید پرینت آن را برایتان می گیرد. سپس قسمت های نقطه چین را پر کنید و نامه را در پاکت همراه خود بیاورید. اگر جزئیات بیشتری در خصوص خودتان می خواهید می توانید در یک برگه ضمیمه بنویسید.

برای اطلاع شما متن نامه را در زیر می آورم. البته با توجه به وجود پاورقی های متعدد در نامه، حتما نسخه PDF را که شکیل تر است پرینت بگیرید.

توجه: در متن نامه اصلاحاتی انجام شده است. لطفا نامه جدید را دانلود کنید!

نسخه PDF نامه شکایت به محضر رئیس کمیسیون اصل نود (مناسب برای پرینت)
پس از وارد شدن به یک صفحه نارنجی رنگ لینک Download/View This File را با کلیک راست Save As کنید.
اگر در دانلود PDF نامه مشکل داشتید به من ایمیل بزنید تا آن را برایتان بفرستم.
ebtaal@yahoo.com

متن نامه:

جناب آقای دکتر سید علی ریاض، نایب رئیس محترم کمیسیون اصل نود قانون اساسی،
با سلام و احترام؛

موضوع شکایت: ابطال غیر قانونی معافیت دائم پزشکی

این جانب ..................................... در تاریخ ......./......./............ پس از معاینه اولیه توسط یک پزشک و سپس معاینه توسط پزشکان مؤتمن سازمان نظام وظیفه در محل این سازمان، به علت مشکل وزن به طور کاملا قانونی معاف دائم از خدمت نظام وظیفه شناخته شدم. این معافیت طبق بند ۸ ماده ۳۰ قانون خدمت وظیفه عمومی (آیین نامه پزشکی آن زمان) بوده که بیان می‌کند اگر نسبت وزن فرد به مجذور قد او خارج از محدوده نرمال تعریف شده در این ماده باشد، شخص معاف دائم شناخته می‌شود۱. مدتی بعد، در پاییز ۱۳۸۴، آیین نامه پزشکی تغییر کرد و اعطای این گونه معافیت منوط به داشتن بیماری غدد مترشحه گردید و پس از مدتی چون تعیین عدد و رقم مربوط به بررسی غدد مترشحه از لحاظ پزشکی امر مشکلی بود اعطای این نوع معافیت متوقف شد۲.
متأسفانه مدتی بعد از تغییر آیین نامه، سازمان نظام وظیفه شروع به فراخوانی معاف شدگان برای معاینه مجدد آن ها بر اساس قانون جدید نمود. بدیهی است که این امر «عطف قانون به ماسبق» بوده و امری خلاف منطق و قانون است. البته به علت امکان واکنش عمومی، تا همین اواخر اعلان رسمی برای این اقدام صورت نگرفته بود. اما اخیرا با اعلان رسمی ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر فراخوانی همگی معاف شدگان برای معاینه مجدد، نظام وظیفه به طور رسمی بر تصمیم خود صحه گذاشته است۳.
البته سازمان نظام وظیفه موضوع «عطف به ماسبق» را قبول ندارد و اعتقاد دارد که در آیین نامه قبلی هم موضوع غدد مترشحه وجود داشته است اما پزشکان آن را اعمال نمی‌کرده اند. در صورتی که در هر بند از ماده ۳۰ که نیاز به بررسی غدد مترشحه بوده به صراحت ذکر شده ولی در بند 8 به هیچ وجه اسمی از غدد مترشحه برده نشده است۴.
ستاد کل نیروهای مسلح، ماده ۴۳ قانون خدمت وظیفه عمومی را دستاویزی برای قانونی جلوه دادن فراخوانی معاف شدگان قرار داده است۵. این ماده به صراحت بیان می کند که اگر «رئیس سازمان وظیفه عمومی» از تقلب مشمولی در گرفتن معافیت پزشکی «اطمینان» حاصل کند، امکان فراخوانی مشمول برای معاینه مجدد وجود دارد. استفاده از این ماده قانونی برای این کار مشمول ایراداتی است:
۱- برای فراخوانی مجدد باید «اطمینان» رئیس نظام وظیفه در مورد تقلب مشمول حاصل شود. در حالی که سردار کارگر در مصاحبه قبلی خود۶ با صراحت گفته بودند که «نه تقلبی در کار بوده و نه دسیسه ای». ضمنا به هیچ وجه منطقی نیست که بخواهیم قبول کنیم اطمینان حاصل شده که همه مشمولان تقلب نموده اند (همان طور که منطقی نیست به بهانه امکان تقلب افراد معدودی در گرفتن گواهینامه رانندگی، گواهینامه رانندگی همه مردم باطل شود). 
۲- سردار کارگر علت این امر را اشتباه «پزشکان» می خوانند . ماده ۴۳ صراحتا ذکر می‌کند که «تقلب مشمول» می‌تواند باعث فراخوانی مجدد او شود نه «اشتباه پزشکان». مسلما اشتباه پزشکان (اگر به فرض اشتباهی هم وجود داشته باشد) نباید به حساب تقلب مشمولان نوشته شود. خصوصا وقتی که امضای شخص سردار کارگر یا نماینده ایشان به عنوان بالاترین مرجع در ذیل همه کارت های معافیت برای سه سال متمادی، همواره صحت کارت ها را تأیید نموده است.
۳- سردار کمالی داشتن رژیم غذایی توسط برخی افراد در زمان معاینه پزشکی را مصداق تقلب دانسته اند۸. حتی به فرض این که این امر در مورد تعداد محدودی از معاف شدگان صحت داشته باشد، باید گفت که آیین نامه پزشکی وقت در مورد معافیت چاقی و لاغری به هیچ وجه الزامی بر داشتن رژیم غذایی خاص در هنگام معاینه پزشکی نداشته است. رژیم غذایی هر فرد امری کاملا خصوصی است و انتخاب نوع و حجم تغذیه در هر مقطعی از زندگی، جزو حداقل آزادی های یک فرد به شمار می رود. اگر نظام وظیفه قصد دارد آیین نامه را طوری تغییر دهد که رژیم غذایی خاصی برای مدت خاصی قبل از معاینه به فرد تحمیل شود، نباید آن را عطف به ماسبق کند (هر چند که خود این تغییر هم محل اشکال است).
به هر حال، من و تمامی کسانی که شرایطی مانند من دارند، بعد از اخذ معافیت، با توجه به دائمی بودن آن اقدام برای برنامه ریزی برای آینده خود نموده ایم:
 - برخی از ما اکنون مسؤولیت زن و فرزند بر دوش دارند.
 - برخی با هزار زحمت با وجود نرخ بالای بیکاری در کشور توانسته اند شغلی بیابند.
 - برخی شرکتی تأسیس نموده اند و زیر بار قراردادهایی هستند که در صورت عدم امکان انجام به موقع آن‌ها مجبور به پرداخت خسارات میلیونی خواهند شد که با توجه به عدم امکان این کار، بسیاری دچار تعقیب حقوقی و زندان و مجازات خواهند شد.
 - برخی برای خرید منزل، ایجاد اشتغال و ... وام دریافت نموده اند و زیر بار کمر شکن بازپرداخت اقساط هستند و در صورت عدم امکان این کار دچار خسارت سنگین خواهند شد و سرمایه زندگی خود را از دست خواهند داد.
 - مسلما اکثر این افراد اکنون نقش مؤثری در جامعه ایفا می‌کنند که می‌تواند در قالب پزشک، مهندس، استاد، معلم و... باشد که حذف این وزنه های مثبت از اجتماع مسلما تبعات منفی برای همه افراد جامع به دنبال خواهد داشت.
- و تمامی این شکست ها یک روی سکه ای است که روی دیگر آن از هم پاشیدن یک خانواده در عنفوان پا گرفتن آن است. مسلما این امر ناهنجاری‌هایی را برای همه اجتماع در پی خواهد داشت.
ضمن این که چنین اقداماتی از سوی برخی مسؤولان جز یأس و نا امیدی جوانان نسبت به ثبات اجتماعی نتیجه ای ندارد که خود می‌تواند مقدمه‌ای بر آفت فرار مغزها از کشور باشد. عنایت داشته باشید که حتی ممکن است سایر جوانان مستعدی که از انواع دیگر معافیت برخوردار شده اند با ترس از این که نظیر این مشکل برای آن‌ها هم پیش بیاید و با این دیدگاه که در این کشور امکان برنامه ریزی برای یک حیات طیبه انسانی امکان پذیر نمی‌باشد، به فکر مهاجرت از کشور بیفتند.
با عنایت به موارد ذکر شده، از جناب عالی خواهشمندم با توجه به جایگاه کمیسیون اصل نود قانون اساسی در رفع بی عدالتی‌ها، حداکثر تلاش خود و همکارانتان را برای جلوگیری از فراخوانی مجدد معاف‌شدگان و ابطال معافیت‌های آن ها به بنده و سایر کسانی که این مشکل را دارند بذل نمایید.

با عنایت به موارد ذکر شده، از جناب عالی خواهشمندم با توجه به جایگاه کمیسیون اصل نود قانون اساسی در رفع بی عدالتی‌ها، حداکثر تلاش خود و همکارانتان را برای جلوگیری از فراخوانی مجدد معاف‌شدگان و ابطال معافیت‌های آن ها به بنده و سایر کسانی که این مشکل را دارند بذل نمایید.
                                                          با تشکر
                                                   امضا ..................
                                                   تاریخ .................

پاورقی


۱- آیین نامه معافیت پزشکی قبل از پاییز ۸۴.
۲- روزنامه اطلاعات، 13/9/85، ... وی (سردار کارگر) گفت: با توجه به این که تشخیص غدد مترشحه و بند ۸ ماده ۳۰ آیین نامه پزشکی بسیار سخت بوده است، در حال حاضر تا اطلاع ثانوی، رسیدگی به پرونده های معافیت از چاقی و لاغری مفرط متوقف شده تا رابطه عدد و رقم و غدد مترشحه مشخص شود ...
۳- روزنامه خراسان، 6/2/86، ... ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬گزارش هایی‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬تخلف‭ ‬در‭ ‬صدور‭ ‬معافیت‭ ‬چاقی‭ ‬و‭ ‬لاغری‭ ‬رسیده‭ ‬است،‭ ‬تصمیم‭ ‬بر‭ ‬این‭ ‬شده‭ ‬که‭ ‬معافیت های‭ ‬چاقی‭ ‬و‭ ‬لاغری‭ ‬مفرط‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬سال‭ 82 ‬برای‭ ‬تعدادی‭ ‬از‭ ‬افراد‭ ‬صادر‭ ‬شده‭ ‬لغو‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬افراد‭ ‬برای‭ ‬بررسی‭ ‬و‭ ‬تجدیدنظر‭ ‬مجدد‭ ‬به‭ ‬شورای‭ ‬عالی‭ ‬پزشکی‭ ‬ارجاع‭ ‬شوند‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬صورت‭ ‬اثبات‭ ‬تخلف‭ ‬معافیت‭ ‬آنها‭ ‬لغو‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬سربازی‭ ‬فرا‭ ‬خوانده‭ ‬می‮ ‬شوند ‮...
۴- همان مرجع ۱.
۵- قانون خدمت وظیفه عمومی، ماده ۴۳- چنانچه رئیس اداره وظیفه عمومی ظرف ۵ سال به نحوی اطمینان حاصل نماید که مشمولی با تقلب و دسیسه در معاینه  یا برخلاف این قانون و آئین نامه معاینه و معافیت پزشکی از خدمت دوره ضرورت معاف تشخیص داده شده از این قبیل مشمولان توسط شورای عالی پزشکی شامل ۵ نفر از پزشکان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تشکیل می گردد معاینه مجدد بعمل خواهد آمد و نظر این شورا قطعی و لازم الاجراء است.
۶- نشریه امید جوان، 23/1/86، ... (امید جوان:) یعنی احتمال داده شده که برخی تقلب کرده اند؟ (سردار کارگر:) نه تقلبی در کار بوده نه دسیسه ای، بلکه آن کسانی که ابلاغ کرده اند معاینه مجدد شوند اعتقاد دارند که پزشکان اشتباه کرده اند....
۷- همان مرجع ۶.
۸- روزنامه خراسان، ۶/۲/۸۶، ...(سردار کمالی:) در بررسی های صورت گرفته مشخص شده است که برخی از افراد از روی عمد با رژیم های غذایی خود را چاق و لاغر کرده اند که شامل این نوع معافیت نمی شوند.

 

نظرات 17 + ارسال نظر
تنها جمعه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 02:03 ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم
دوستان توجه کنید اگر دیر بجنبید جامعه هم تقلب را باور میکند و به ما به چشم متقلب نگاه خواهد کرد . در اینصورت نظام وظیفه هم براحتی ما را بعنوان متقلب به خدمت فرا میخواند و احتمال دارد برای توجیه کارش جریمه ای هم برای ما در نظر بگیرد .
به علت مشکلاتی که کمترین آن ازدیاد سن و عقب افتادن از همسالان است احتمالا اعزام به خدمت برامون امکانپذیر نیست . در اینصورت سالها ( شاید تا آخر عمر ) از حقوق شهروندی محروم خواهیم شد .

پس کمی غیرت داشته باشید و به امید همدیگر نمونید . اولین کاری که باید انجام بدهیم حضور در قرار روز یکشنبه است . اگر این حضور کمرنگ باشه احتمالا دکتر ریاض هم اون رو جدی نمیگیره و در کمیسیون مطرح نمیکنه و مراجعین رو هم از سر باز میکنه .

ننگ بر کسانی که دوست دارن همیشه آویزان بقیه بمونن و فقط تماشاگر هستند و منتظرند تا بقیه یک کاری انجام دهند .

از مدیر سایت خواهش میکنم قرار روز یکشنبه رو با حروف درشت روی صفحه اصلی سایت قرار دهد .

امین جمعه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 08:30 ق.ظ

با سلام و خسته نباشید. . آفرین بر همت والای شما.امیدوارم دست پر برگردید.

[ بدون نام ] جمعه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 10:55 ق.ظ

Salam

PDF ra nemitunam download konam.
Agar momkene baraye mailing liste yahoo ham beferestid.

[ بدون نام ] جمعه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 11:26 ق.ظ

من که یکشنبه حتما میام.
پسر کوچولوی دو ساله ام رو هم با خودم میارم.
به بیست و سی هم زنگ می زنم که یکیو بفرستن ببینه چه ظلمی داره میشه.
تلفن بیست و سی: 22012662

محمد جمعه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 07:40 ب.ظ

دوستان شهرستانی هم بهتره روز یکشنبه به تهران بیایند . برنامه درشهر هم معمولا منتظر چنین اقداماتی است . اگر تعداد بچه ها زیاد باشه و درشهر هم گزارشش رو پخش کنه افکار عمومی نظام وظیفه رو محکوم میکنه و این یک موفقیت است .

حداقل فایده ای که این تجمع داره اینه که دوستان با هم آشنا میشوند و اگر قرار شد به خدمت اعزام شوند با هم اقدام میکنند در صورتی که جمع باشند حداقل میتوانند با چانه زنی تسهیلات بیشتری به دست آورند .

علی شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 08:58 ق.ظ

من این بند را هم اضافه کردم.در صورت صلاحدی شما هم اضافه کنید:
-ضمنا توجه شما را به این نکته جلب میکنم که لبه تیز این اقدام متوجه جوانانی است که با تمام مشکلات، به عشق میهن اسلامی در ایران مانده اند و مشغول خدمت در عرصه های گوناگون هستند و کسانی که به خارج از مملکت رفته اند از این اقدام متضرر نمی شوند.این مورد و موارد مشابه باعث ناامیدی جوانان میشود.

علی شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 09:07 ق.ظ

نمیشه اینجوری که
اینا هر کاری دوست دارن دارن میکنن کسی هم صداش در نمیاد.

بابا یه تکونی چیزی
من الآن دانشجو ام دارم کار میکنم با بدبختی تازه دارم به یه جاهایی میرسم.
همون موقشم که معافی گرفتم از دانشگاه انصراف داده بودم تا بتونم معافی بگیرم. بعدش دوباره با بدختی قبول شدمَ حالا ژاشم بیام دوباره برم خدمت؟؟؟ بازم از درسم بیافتم.
یهو بگو برو بمیر دیگه

[ بدون نام ] شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 10:08 ق.ظ

امروز توی روزنامه ایران با رئیس دیوان عدالت اداری مصاجبه کرده اند و اون آقا گفته که این فراخوان شامل قبلی ها نیست . ...
حالا یا نظام وظیفه داره سرخود عمل می کنه یا اینا نفهمیدن نظام وظیفه داره چی کار می کنه یا می خواهن جو جامعه رو آروم کنند تا بتونند کار خودشون رو انجام بدن؟
من نمی دونم اگه برای قبلی ها نیست پس چرا ما رو ممنوع الخروج کرده اند؟
روزنامه ایران صفحه ۲۲

علی شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 10:10 ق.ظ

به نظر من
مدیر اینجا اگه تمام بند ها رو در نظر بگیره و این فرمها رو به صورت کپی شده. روزی که قرار داریم بیاره خیلی خوبه.
شاید یه عده جور دیگه از قرار با خبر شده باشن و این فرم رو نداشته بشان.
بهتر نیست این فرم با تمام اصلاحاتش همون روز هم پخش بشه تا اگر کسی فرم پر نکرده فرم رو پر کنه یا مثلا این فرم رو به صورت طومار امضاء کنیم؟؟؟

خاطره ع شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 10:14 ق.ظ

با سلام
من برادرم الآن داره عقد میکنه.
این قضیه براش ایجاده درد سر کرده و ...

پدرام شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 10:17 ق.ظ

آخه به ما چه پزشکا اشتباه کردن؟؟
چی شده قراره جنگ شه؟؟ میخوان ما بریم؟؟؟

اینا تو همین نون و غذای سربازاشون موندن حالا چی شده افتادن دنبال ما؟؟؟

بلاتکلیفی از همه چی بد تره.
همون موقع ما اگه رفتیم معافی گرفتیم واسه این بود که از بلاتکلیفی در بیایم ببینیم چی کاره ایم.
الآن باز همون آشه همون کاسه.


بچه ها همت کنید بیاید جلوشون وایستیم

[ بدون نام ] شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 11:22 ق.ظ

http://www.yjc.ir/Negaresh_Site/Fullstory/?Id=209588
اینها چی میگن؟
فکر کنم می خواهن جو جامغه روآروم کنند

ایران شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 11:22 ق.ظ

http://www.yjc.ir/Negaresh_Site/Fullstory/?Id=209588

افشین شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 12:59 ب.ظ

سلام به همه
به نظر من همه باید بیایند .
من از تبریز جاهم آمد .

امین شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 06:43 ب.ظ

با سلام و خسته نباشید به تمام دوستانی که توی این دو ماه تمامی مشکلات رو به جون خریدن و از خودشون وزندگیشون واسه این ماجرا مایه گذاشتن.دوماهی که واسه خیلی از ماها مثل یه عمر گذشت.
دوست عزیزی که اطلاع رسانی کردی متشکرم
دوست عزیزی که شکایتت رو به مجلس فرستادی متشکرم
دوست عزیزی که به دیوان شکایت کردی متشکرم
تو دوست عزیزی که در حدوتوان خودت واسه این ماجرا مایه گذاشتی متشکرم
و از شما دوستان عزیزی که مدیریت وبلاگ ها رو بر عهده داشتید از شما هم خیلی خیلی متشکرم
ولی دوستان هنوز تا پیروزی یه قدم فاصله هست که مهمترین قدمه
فردا 9 صبح منتظرت هستیم که من و تو با هم وباتمام نیرو این قدم رو برداریم

اگر من می نشستم
اگر تو می نشستی
چه کسی بر می خیزید.

فردا ساعت 9 صبح وعده دیدار ما.

[ بدون نام ] شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 09:09 ب.ظ

به این آدرس هم سر بزنید. یک مطلب در این زمینه هست.
http://samanehhastam.blogfa.com

[ بدون نام ] دوشنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 01:25 ب.ظ

رسیدگی متوقف شد
البته چند روز پیش یکی از دوستان گفت که این کار به هیچ عنوان جواب نمی دهد و به نفع معاف شدگان رأی داده خواهد شد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد